APIE MANE » STRAIPSNIAI
MOKSLAS DABARTINIU METU

    MOKSLAS DABARTINIU METU

 

 

  Paskutiniai įvykiai pasaulyje, plačiai visuomenei, o ypač mokytojams, kad mokymas galimas ir ne mokykloje. Tai jau buvo aišku daugiau kaip prieš dešimtmetį. Reikėjo tik technines galimybes organizuoti. Jau ne pirmi metai mokymas per atstumą vyksta. Kai kuriose šalyse jau anksčiau nei Lietuvoje buvo tai vykdoma. Dėl karantino, mokytojai buvo priversti dirbti kitaip. Įvyko tam tikras lūžis, kuris keis visuomenę.

 

  Ateities mokymas, tai keliolika gabių mokytojų įrašytos video paskaitos, įkeltos internete ir laisvai prieinamos. Paskaitos įvairių lygių. Ir gabiems ir vidutiniokams ir žemutinio, pažintinio lygio. Ypač tai svarbu gabiems vaikams, kurie patys greit susigaudo, greit mąsto ir jų nestabdo klasiokai. Tokiu būdu gali padidėti intelektualių vaikų kiekis. Dabartiniai mokyklai tai gresia mokytojų skaičiaus sumažėjimu. Mokytojai bus reikalingi tik individualiam darbui su gabiais vaikais, kiti su atsiliekančiais vaikais. Gyvas darbas gali likti tik su tam tikro neįgalumo vaikais. Jiems reikalinga specifika, susijusi su fiziniu kontaktu, tiesioginiu bendravimu, auklėjimo momentais. Beje mokykla neturi funkcionuoti tik tam tikru metų laiku. Kada mokiniai pageidaus, tada galės ir mokytis ir tiek kiek norės mokytis, nes bet kada galės prieiti prie internetinių mokytojų paskaitų įrašų. Reiškia gabūs vaikai, mokyklą galės baigti anksčiau, gerokai anksčiau.

 

  Aišku yra tokių praktinių užsiėmimų, kur be dažno fizinio buvimo mokykloje nerealizuosi. Tai dailės, muzikos, bei fizinės kultūros užsiėmimai. Beje fizinės kultūros užsiėmimai turi savo specifiką ir labai aktualūs besivystančiam organizmui. Ir pamokas turi rinktis pats vaikas, pagal savo poreikius ir sutarimą su tėvais. Kažkas gal sakys, kad vaikai ir tėvai gali klysti? O kodėl ne? Tik taip išmokstama rūpintis savimi, savo artimaisiais ir bendra ateitimi – stebint savo ir kitų klaidas, bei pasiekimus.

 

  Mokykla dar liks kaip tam tikrų, praktinių darbų atlikimo vieta, susijusi su gamtos mokslais, tam tikrais laboratoriniais darbais. Atsiskaitymas internetu, tai tik patvirtinimas žinių, suvokimo asmeniškai pačiam mokiniui. Manau, kad realus išsimokslinimas turi būti tvirtinamas fiziniu buvimu egzamine pačioje mokykloje. Taip, valstybiniu lygiu tvirtinamas reikalaujamas išsilavinimas. Jei mokiniui ir tėvams tai neaktualu, jie turės galimybę turėti laisvą išsilavinimą tokio lygio ir tiek, kiek jie patys pageidaus ar kiek jiems reikės. Jei nei tėvai, nei pats vaikas nesuinteresuoti tam tikru išsimokslinimu, valstybė neturėtų į tai daryti prievarta ar bausmėmis. Kiekvienas pats ir kiekviena šeima, giminė, savo likimo kalviai.

 

  Profesinėje mokykloje, teorija bus paskaitomis internete, o praktika profesinėje mokykloje. Aukštojoje mokykloje paskaitos ir literatūra internete, o laboratoriniai darbai aukštos mokyklos patalpose. Tokiu būdu atkris „studentavimas“. Studentai galės mokytis savo namuose ir net bet kuriuo paros metu, jei jiems teks dirbti. Atsiskaitymas ir egzaminai jau pačioje aukštoje mokykloje. Jei studentas suinteresuotas tik mokslu sau, tai jokie atsiskaitymai ar įskaitos jam nereikalingi. Beje tokie atskaitymai ir įskaitos nieko nereiškia, jei žmogus nepraktiškas. Darbe svarbu, kad žmogus mokėtų ir norėtų dirbti, turėdamas tam tikrą žinių kiekį. Jei tai išmokai, tai darbas ir darbdavys patvirtins tavo žinias. Dabartinės mokyklos, profesinės ir aukštosios, per daug laiko skiria nereikalingų žinių pateikimo mokiniams, studentams. Stebint iš šalies atrodo, kad visa tai tik dėl to, kad mokytojai ir dėstytojai turėtų iš ko maitintis ir aprūpinti savo šeimų gyvenimą. Yra prievartos elementų, todėl tiek mokiniai, tiek studentai nėra suinteresuoti mokytis, tyrinėti savo galimybes, o tiesiog atlieka paliepimus ir bijo bausmių. Tai tik paklusnumo, o ne sąmoningumo ugdymas. Moksle neturi būti prievartos. Taps vertingi gabūs mokytojai, dėstytojai. Pačiai visuomenei, o ypač dabartiniams, vyresnio amžiaus mokytojams ateina sunkūs persitvarkymo laikai. Klausimas tik tame, kokiu greičiu persiorientuos valstybinės įstaigos. Įtariu, kad biurokratai ir funkcionieriai, savo nesuvokimu stabdys būtiną procesą ir Lietuva gali eilinį kartą atsilikti nuo kitų valstybių.